paragliding škola kurzy létání

Ideální směr340° - 50°
Možný směr300° - 80°

Popis
Dříve oficiální, velmi oblíbený terén na severní směry větru, s převýšením okolo 450m. Smrčky pod startem neustále rostou a start tak pomalu, ale jistě přestává být pro úplné joudy. Nicméně stále je použitelný. Severozápadní a západní větry zde nejsou ideální, nicméně místní proudění je velmi příznivě ovlivňováno údolím Čeladné a tak, zatímco celé Beskydy hlásí severozápadní vítr, na Stolové velmi často fouká čistý sever, nebo dokonce severovýchod.

Přistávací plochaVzdálenostPřevýšení
Lysá hora - Ostravice7,5 km600 m
Javorník - Horečky8,2 km515 m

Přístup
Čeladná a Kunčice jsou trochu divně propojené. Takže když ve směru od Frýdlantu projedete Čeladnou, jedete mezi lukami až dojedete k železničnímu přejezdu, znova potkáte ceduli Čeladná. V tuto chvíli jste ještě de iure v Čeladné, ale de facto už v Kunčicích. V místě, kde končí nejprudší stoupání za přejezdem hlavní silnice uhýbá mírně vpravo, ale my odbočíme vlevo. Směrově vlastně moc neodbočíme, prostě sjedeme vlevo z hlavní cesty a přestaneme stoupat. Kolem obchodu dojedeme na křižovatku a odbočíme doleva přes přejezd. (Přímo proti křižovatce ještě před přejezdem stojí večerka/cukrárna, kde bylo před pár lety možné stavit se už po ránu na polívku. Jestli to je možné ještě dnes, netuším.) Hned za přejezdem odbočíme vpravo a jedeme celou dobu víceméně rovně, až k hospodě Maralák (alternativně funguje název Na Pekliskách). Nejsme-li si jisti, zeptáme se místních Aborigeens. Zde zaparkujeme a začíná hlavní martýrium, totiž dostat se na start. Kromě toho, že to je daleko a vysoko, neexistuje sjednocený výklad, jak se tam dostat, místňáci chodí takříkajíc „po čuchu“. Vyplatí se turistická „padesátka“ mapa. Je to asi takhle: Po asfaltce, která směřuje přímo mezi Nořičí a Stolovou jdeme stále rovně údolím Bystrého potoka a když mineme vodárnu, jsme asi na půl cesty k důležité odbočce vlevo nahoru. Pozor, téměř celá cesta s výjimkou posledních pár set metrů probíhá po lesních cestách, pěšiny nebrat! Lesní úvozy taky ne, aspoň z počátku. Takže odbočíme doleva nahoru, jakoby se vracíme. Po dalších asi ani ne 300m na křižovatce znovu doprava nahoru (JV směrem, čímž opustíme první svážnici). Asi 600m tímto směrem, kde opět odbočíme vlevo, na druhou svážnici. Tu ale už po asi 200m opustíme směrem vpravo, do cesty která je už opravdu pouze pro off road auta. Vede přibližně východním směrem a po asi 200m se odbočíme vlevo. Po této cestě se dá dojít až na start, přestože v posledním úseku plynule mizí a mění se v pouhou pěšinu. Pak je tady ještě druhá možnost, pro piloty, kteří auto nepoužívají. Je vlastně jednodušší. Od nádraží na start je to asi půldruhé hodiny pěšky. A bez bloudění. Pokud přijedete vlakem od Ostravy, vrátíte se proti směru jízdy k přejezdu, tam přejdete trať směrem ke Stolové a pokračujete rovně na druhou křižovatku (u kostela) kde odbočíte vpravo. Po této asfaltové cestě jdete pořád rovně až minete po levé straně loučku, na které se dá přistát nejblíže nádraží N 49o31´53“; E 18o18´00“, dále pak dětský tábor po pravé straně, načež následně pár domů po levé a odbočíte vlevo nahoru, cestou, která vede mezi stromy kolem chat. Takto se dostanete ke staré přistávačce N 49o31´28“; E 18o17´53“. Přistávačku minete, protože pokračujete přímo nahoru po mírně vlevo se stáčející cestě až pod les. Za stromem, z nějž vyrostla cedulka zakazující sypání smetí odbočíte vpravo na pěšinu, která vás dovede téměř až na startoviště. V závěrečné, nejprudší fázi výstupu pěšina tvoří serpentiny a nad nimi končí na lesní cestě, po které odbočíte vpravo na start.

Rozměry
Asi 20x20m

Povrch
Tráva, kamení, pod hranou místy pařezy

Sklon
Nahoře plošina, pod hranou prudký svah.

Překážky
Vpravo vyšší smrčky, pod startem nižší. Stromy vlevo jsou daleko a nepřekážejí.