paragliding škola kurzy létání

Ideální směr360° - 40°
Možný směr340° - 90°

Popis
Asi nejoblíbenější beskydský terén při severní situaci, s převýšením přes 450m. Severní startovačka je bezpochyby nejluxusnější v Beskydech, má však své háčky. První a nejvážnější je start za severozápadního větru. Obtékání kopce totiž komplikují nejen neustále rostoucí smrky vlevo od lyžařského vleku, ale i sám tvar kopce. Na sjezdovce vzniká zdánlivý protivítr a vše vypadá v pořádku, protože turbulence 10m nad vámi nejsou vidět. O to je nepříjemnější, když do nich vletíte. Proto vřele doporučujeme: pokud máte podezření, že fouká od severozápadu, vyjděte pod vysílač na rampu a vyhodnoťte situaci ještě odtud. Obecně platí, že čím více fouká na severním startu zleva a čím je vítr silnější, je start nebezpečnější. Startovat za severozápadního větru silnějšího než 6 m/s (pozor, myšleno nad stromy, ne na sjezdovce!!!) je hazard i pro zkušené piloty. Východní odchylky naproti tomu nečiní problém, pouze při výrazném severovýchodním až východním větru doporučujeme sejít až pod hranu na prudší svah a startovat z levé strany sjezdovky, čímž se dostaneme mimo rotory od buků stojících vpravo. Pokud fouká vítr západní, dá se startovat z rampy na parkovišti.

Přistávací plochaVzdálenostPřevýšení
Javorový1,6 km475 m

Přístup
Prostředky hromadné dopravy: Pokud jste do Třince dojeli vlakem, potřebujete se nejdříve dostat na autobusové nádraží, což není problém, protože autobusy MHD zastavují přímo před nádražím a z vlakáče na autobusák je to jedna zastávka (nebo 10 minut pěšky). Z autobusového nádraží jezdí ve směru na Oldřichovice autobusy 12 a 14. Ne všechny ovšem zajíždějí až pod lanovku (zastávka U Miarky, asi 300m pěšky na lanovku do mírného kopce), ale budete muset vystoupit u Pizzerie Graffiti a odtud to dojít. Taky žádná katastrofa, je to tak na 15- 20minut. Jestli váš autobus zajíždí k Miarkovi nebo ne, zjistíte při nákupu lístku dotazem u řidiče. Autem:V Oldřichovicích u bývalé Tesly (dnes obchodní dům) odbočíte směr Tyra (od FM je to doprava) a jedete asi 3 km po hlavní. U pizzerie Graffiti hlavní silnice na Tyru pokračuje rovně mírně doleva, zatímco vy odbočíte doprava. Cesta je již označená na lanovou dráhu. Po dalším asi kilometru u hospody Miarka doleva do kopce, kudy dojedete na parkoviště pod lanovkou. Lanovka jezdí v letním období (duben – říjen) každou celou hodinu od 8 do 17 hodin. Od horní stanice je to na start asi 500m, od výstupu z lanovky doprava a pořád mírně do kopce. Pokud nemáte důvod navštívit hospodu na vrcholu, je lepší ve spodní části malé sjezdovky uhnout mírně doprava na lesní zkratku, která vede přímo na startovačku. Pokud budete chtít na Javorovém strávit více dní, můžete pro ubytování využít služeb turistické chaty a tedy i vyjet nahoru autem. (Výjezd je povolen pouze ubytovaným, občas kontroluje Policie. Nepodceňovat, výjezd bez povolenky vás může stát více, než celotýdenní ubytování na chatě.) V tomto případě u pizzerie nezahnete doprava, ale budete se držet stále po hlavní cestě, přes obec Tyra až do zákazu vjezdu. Ty jsou zde dva, jeden hned za konečnou autobusu před mostem, druhý asi o 200m dále, před dalším mostem přes potok. Zde jedna cesta vede doleva a druhá vpravo přes můstek – a to je ta naše. Pak už jedete stále jen nahoru, před případnými křižovatkami jsou na asfaltu bílé či žluté šipky z cyklistických závodů. Navigační pomůcka – pokud narazíte během cesty na lesáckou závoru, byť otevřenou, jedete špatně. Na výjezdové cestě žádné závory nejsou, je to jediná cesta na masivu Javorového bez závor. Nahoru vyjíždějte pomalu a opatrně, za dobrého počasí je cesta plná pěších turistů a cyklistů. Zvláště ti druzí jsou nebezpeční a nevypočitatelní a hlavně za podvečerního soumraku sjíždějí dolů jako by jim na životě nezáleželo, či jako by se jednalo o jednosměrnou stezku pro cyklisty. Asi nejlepší řešení, pokud se chcete na Javorovém ubytovat, je vyjet nahoru lanovkou s padákem, zajít na chatu, vyřídit ubytovací formality včetně povolenky na výjezd a jít létat. V tomto případě nebudete omezeni poslední lanovkou v 17 hodin, můžete přistát klidně později a vyjet nahoru autem. (Již s povolenkou za čelním sklem. Povolenky v zaparkovaných autech na vrcholu nechávejte viditelně, nejlépe za předním sklem, policie občas kontroluje.)

Rozměry
Široká a dlouhá sjezdovka.

Povrch
Tráva. Pod hranou pozor na příčný odvodňovací kanálek.

Sklon
Zpočátku mírný, pod hranou se prudce lomí dolů. Na startu platí nepsaná dohoda nepřekážet v dolní části startoviště (od hrany asi 30m výše). Zde mají přednost tandemy a piloti, kteří přicházejí na start kompletně připravení s padákem v květáku, kterým stačí jen roztáhnout padák a odletět. Piloti, kteří chtějí na startu taktizovat a nabírat tak další fotohodiny do křídla, mohou tak činit na horní části startovačky, pod vítrpytlem či chatou Horské služby.

Překážky
Po levé straně lano a sloupy lyžařského vleku, po pravé straně stromy.

Náročnost
Snadný

Voda na startu
V chatě

Vývozy
Lanová dráha je v letním období v provozu od 8 do 17 hodin, spouští se každou celou hodinu a nabírá lidi, dokud jsou. Za posledním v řadě se dveře zavřou, lanovkář vyveze ty kteří již sedí a bouchat na dveře je marné. Tato drobná nevýhoda je více než vyvážena velmi příznivou cenou, jedna jízda za 50 Kč nebo permanentka na 5 jízd, platná 3 dny a nepřenosná za 200 Kč (ceny z roku 2009).

Restaurace
Samozřejmě chata na Javorovém. A pokud z důvodu jižního větru odjíždíte na Straník, vyplatí se zastavit v obchodě Bala v Oldřichovicích naproti kostelu, N 49,63963o; E 18,65623o. V tomto místě je také výhodné odbočit vpravo na Karpentnou, ušetříte si průjezd přes Třinec a Vendryni.

Toaleta
V chatě

Ubytování
Horské středisko Javorový, www.javorovy-vrch.cz, javorovy@netron.cz, tel. 558 321 306 Ubytování a restaurace Na lanovce Penzión U Haliny v Tyře: Nalézá se v obci Tyra, při příjezdu ještě před mostem vpravo a posléze do svahu. www.uhaliny.cz, darina.vasutova@uhaliny.cz, tel. 604 955 900, GPS N 49,62509o; E 18,64850o

Parkoviště
Asfaltové vedle chaty. Výjezd jen s povolenkou.

Letový řád
Na startovišti pod větrným rukávem.

Poplatky
Rekreační piloti zdarma, komerční činnost (školy, tandemy) je zpoplatněna, a to přímo v chatě na Javorovém. Platit se musí PŘEDEM, jinak sazba stoupne na dvojnásobek (rozhodnutí nájemce startovací plochy a současně provozovatele střediska Javorový vrch).